maandag 11 februari 2013

Schuilen

Ook deze winter heb ik de schuilhut voor onbehuisden en nachtbrakers weer in mijn tuin opgebouwd, dit keer op een iets meer beschutte plek in mijn tuin, waarop ik helaas niet vanuit mijn raam zicht kan houden.

Ik heb de hut ongeveer eind december neergezet, in een periode waarin mijn tuin herhaaldelijk bezocht werd door een ongecastreerde kater, waarover ik twijfel of hij wel een huis heeft (vanwege zijn 'ongecastreerdheid' dus, omdat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat men zo een rondsproeiende, stinkende kater in huis zou houden). Toch is dit ook geen 'echte' zwerfkat, want ik ontdekte tussen mijn foto's van kattenkruidbezoekers een foto van dezelfde kater, genomen in 2009, waarop hij een schattig halsbandje met een boerenzakdoekje om heeft. Hij zal toen waarschijnlijk rond een jaar oud zijn geweest, want hij had nog niet de enorme wangen van een ongecastreerde kater ontwikkeld.

Rissa is niet zo blij met de bezoekjes van deze kater.                                En nee, dit is niet dezelfde kat die vorige winter gebruik maakte van de schuilhut. Dat was namelijk Jip, de kat die vrijwillig zijn bovenhuis verderop in mijn straat verlaten had, en die eigenlijk vrij snel nadat hij enige nachten in de schuilhut had doorgebracht in december 2011, zijn intrek mocht nemen bij één van mijn buren.
 
 
Zodra de hut geïnstalleerd was werd hij in gebruik genomen door de kater met de dikke wangen. Het sneeuwde toen nog niet, maar het was erg regenachtig en het droge stro werd blijkbaar erg op prijs gesteld.
 
De kater maakt nog regelmatig gebruik van de schuilhut, maar heeft gelukkig nog wat andere schuilplekken of misschien toch ook wel een huis, want hij overnacht lang niet elke nacht in mijn tuin.
 
Katja
 

1 opmerking:

Truus zei

Deze vrijbuiter ziet er wel erg goed uit voor een onbehuisde kater.Des te beter, maar wel een gevaar voor nog niet gesteriliseerde poezen, zoals die van mij:)