zondag 11 december 2011

Kerststal?

In het kader van onze reportages over poezenbungalows en andere schuilhutten voor katten wil ik nu ook even laten zien wat ik in mijn tuin gefabriceerd heb voor de opvang van zielige poezen die niet naar binnen kunnen (of willen) tijdens koude nachten.

Ik heb de hut gemaakt van een oude overdekte kattenbak. Daarin heb ik   een opgevouwen isolatiedeken (een soort plastic/aluminiumfolie die warmte reflecteert) gelegd, ook een beetje tegen de wanden op. Daarna een heleboel stro erop, ook zoveel mogelijk tegen de wanden op, zodat er een soort nestkuil ontstaat. Het geheel ingepakt met een dubbelgevouwen afdekzeil en bovenop een oude plank gezet voor extra isolatie. O ja, bovenop de kattenbak een plankje geplakt met duct-tape dat oversteekt boven de ingang en het afdekzeil daaroverheen geplakt zodat er een luifel tegen inregenen/-sneeuwen ontstaat.

Al meteen de eerste nacht dat ik het klaar had (toen het een maand geleden koud werd, met nachtvorst) werd er in overnacht. Door de kat waarvoor ik het in eerste instantie ook bedoeld had; hij heeft eerder in de bijlagen gefigureerd (o.a. hier). Hij heeft een eigen huis, maar wil hier om de een of andere reden niet meer naar toe. Hij krijgt genoeg eten o.a. van één van mijn buren, maar slaapt 's nachts dus buiten.
De afgelopen maand heeft hij regelmatig in het hutje overnacht, maar het is me niet gelukt hem er in te fotograferen, want zodra ik de deurknop aanraak, komt hij enthousiast naar buiten. Een paar nachten geleden heb ik hem toen toch ook maar wat brokjes gegeven, omdat ik het zo zielig vond om hem voor niets uit zijn warme bedje 'gehaald' te hebben.


Vandaag nog wat foto's gemaakt voor deze reportage.
Ja, dit laatste was dus niet helemaal de bedoeling ! Dat vindt Faffie niet zo leuk. Hup naar buiten jij !
Katja

5 opmerkingen:

de hoofdredacteur zei

Nou Katja, die Zwart-witte is al aardig op weg om vaste logé bij je te worden, en zo te zien gaat hij eindigen in een mandje binnen bij de kachel!
Maar je Bungalette is prachtig!

Jacq. zei

Goed gedaan, Katja. Daar zullen de katten blij mee zijn. En dat brengt mij ook weer op ideeën voor 'mijn zwerfkat' Thijs.
Maar wat is beter: stro of hooi?

katja zei

Ik denk dat stro beter is omdat ik op verschillende plekken via google heb gelezen dat stro beter isoleert en dat hooi sneller vocht vasthoudt.
Als je googelt op bijv. 'shelter feral cat' krijg je best veel voorbeelden van hutjes/huisjes etc. die je voor zwerfkatten kan maken. In veel van die voorbeelden wordt stro gebruikt, maar een enkele keer ook hooi.

Annemieke zei

Hij is erg mooi!

Wilma zei

Mooi gedaan hoor Katja!