zaterdag 19 juni 2010

Muis ?


Mimi:
Ik heb jullie nog steeds niet het vervolg verteld van mijn heldhaftige muizenvangactie in maart dit jaar. Ja, ik weet dat de eerste helft van dit verhaal door mijn buurvrouw verteld is, maar ik dacht dat ik nu zelf maar het vervolg moest vertellen, om nu tenminste een beetje mijn kant van het verhaal te kunnen belichten.
In het vorige verhaal kwam het namelijk een beetje stom over dat ik de muis binnen had laten ontsnappen en dat ik vervolgens geen pogingen meer had gedaan om hem weer opnieuw te pakken te krijgen. Nou moeten jullie weten dat het hier geen gewone muis betrof...
Okee, ik had dat zelf misschien ook niet meteen door, vandaar dat ik zo dom was om diezelfde middag nog zo'n muis te vangen (gelukkig was de buurvrouw zo slim om mij met die muis meteen weer door het kattenluik naar buiten te sturen).


Maar die eerste muis had zich meteen heel goed verstopt in huis en werd pas ongeveer drie weken later weer door mijn mens gesignaleerd toen hij hard door de keuken rende en zich achter de koelkast verschanste. Toen mijn mens de koelkast wegtrok (waarbij de muis zich snel weer achter een andere kast verstopte) wist ze niet wat ze zag: onder en achter de koelkast lag het vol met keutels en met kattebrokjes die die vieze vuile dief van mijn schoteltje had gejat !


Ik wist natuurlijk allang dat dat beest nog steeds in ons huis rondliep, maar ik deed net of mijn neus bloedde. Ik had gezien dat hij nu zo groot werd dat het me toch nooit zou lukken hem te vangen en ik had gehoopt dat hij uit zichzelf een keer door het kattenluik zou verdwijnen ofzo.
Mijn mens zette nu verschillende vallen voor de muis, eerst zo'n soort kooitje, maar toen de muis daar niet in wilde trappen, zelfs van die gemene klapvallen. Ze vond het zelf verschrikkelijk om die te zetten, maar de muis stonk heel erg en liet nu overal sporen achter: hij vrat aan snoeren van tv en koelkast, knaagde een rubber borstel kapot, liet keutels achter op aanrecht, tafel en vensterbank, het was gewoon niet te harden. Op een dag, nadat er al een afspraak met de man van de ongediertebestrijding was gemaakt, besloot de buurvrouw die weer eens te hulp was geschoten na een signalering van de muis, om weer eens achter de koelkast te kijken. Ze schoof hem zachtjes naar voren en daar naast de motor zat een RAT van een paar maanden oud haar met grote kraalogen aan te kijken ! Nadat beiden bekomen waren van de schrik, schoot de rat achter het wandmeubel in de woonkamer. Ik zat zelf eigenlijk een beetje "de kat uit de boom te kijken" (of liever gezegd "de rat achter de kast vandaan te kijken"), maar mijn buurvrouw is wat minder afwachtend van aard en zette meteen de tuindeur open en verschoof vervolgens het wandmeubel zodanig dat er een soort vierbaansweg richting tuindeur ontstond. De rat schoot met een noodgang de tuin in en toen ging ik er voor de vorm ook nog maar achteraan, anders zou ik natuurlijk helemaal een figuur hebben geslagen, daar op de bank. We verdwenen onder de heg door naar de tuin van de buurvrouw en dat is het laatste wat ze van de rat hebben gezien. Zelf kwam ik een paar minuten later alweer tevoorschijn. Tja, dat beest was natuurlijk al in geen velden of wegen meer te zien tegen de tijd dat ik onder de heg vandaan kwam...

3 opmerkingen:

Mevrouw Katblad zei

Nou Mimi, volgens ons heb je aardig je best gedaan en zonder tussenkomst van al die mensen had je natuurlijk gewoon zelf alle problemen opgelost heh? Ze hadden zich er niet mee moeten bemoeien!

katja zei

Ik (Katja) zit net zelf nog eens het eerste verhaal over de muis te lezen, en zie daar tot mijn schaamte dat de buurvrouw op de eerste dag dat Mimi hem liet ontsnappen eigenlijk al het idee had dat het een rat was...en ik maar denken dat ze een beetje overdreef...

ina zei

Wat een eng verhaal!
Ik vind Mimi erg dapper.