woensdag 17 maart 2010

Muizen !


















Ja, ik weet dat er geen muizen te zien zijn op deze foto. Dit is namelijk Mimi, de kat van mijn hoogbejaarde buurvrouw en daar gaat dit stukje over. Mimi is een tenger poesje van een jaar of vijftien.
Vanavond werd ik gebeld door de buurvrouw : "Mimi heeft vanmiddag een muis gevangen en in de zijkamer losgelaten en nu zit ie achter de kast. En hij is wel tien tot twaalf centimeter lang en heeft ook nog een enorm lange staart, dus misschien is het wel een rat..." Nou, ik er naar toe om te kijken of ik Mimi's vangst zou kunnen bewonderen.
Met een zaklantaarn achter de kast geschenen maar er was niets te zien. Maar even later, toen we in de huiskamer zaten te praten met de tussendeur dicht zag ik vanuit mijn ooghoek iets achter het matglas bewegen. Ja hoor, inderdaad een muis (gewone maat) die even door de zijkamer rende en toen weer achter de kast verdween.
We zaten nog te bespreken wat hier aan te doen was (en ik zei net tegen de buurvrouw dat ze met Mimi af moest spreken dat ze de volgende muis maar in de tuin vrij moest laten), toen Mimi met schril gepiep door het kattenluik in de tuindeur de kamer binnenkwam... Wacht eens even, dat was niet Mimi die zo schril piepte maar de enorme dikke muis die ze in haar bek had.... Ik dook op haar af en duwde haar meteen weer door het kattenluik naar buiten. De buurvrouw vroeg zich verwonderd af wat ik uitgespookt had, want het was allemaal wat snel voor haar gegaan. Ik opende de deur en scheen met de zaklantaarn op Mimi die op het plaatsje zat met de muis nog steeds in haar bek. Toen ik op haar afkwam liet ze de muis glippen en na een wilde achtervolging door een rozenstruik heen (auw !) kon ik Mimi in haar nekvel grijpen en mee naar binnen nemen. De muis bleef alleen buiten achter (hij kon nog lopen, maar of hij verder nog gewond was kon ik in het donker niet zien). Mimi heeft nog lang aan het inmiddels afgesloten kattenluik zitten krabbelen...
En de eerste muis zit nog achter de kast...

Ik moet er nog even bij vertellen dat de buurvrouw afgelopen zomer last heeft gehad van een muis, die overal in haar huis keutels achterliet, die achter de kast in de woonkamer al het behang tot een nest had gescheurd, die het snoertje van haar 'luisterkussen' (ze is zeer slechthorend) had doorgeknaagd en die gewoon 's avonds over de schoorsteenmantel of over de kast liep, of midden door de kamer, zonder dat Mimi enige aanstalten maakte om hem te vangen. Dus er op vertrouwen dat Mimi wel korte metten maakt met deze muis achter de kast is niet echt een optie.
De muis van afgelopen zomer is uiteindelijk door gif aan zijn einde gekomen. Ik vond dat nogal een 'gemene' manier, maar uiteindelijk lag hij dood in det doosje met gifkorrels, alsof hij gewoon tijdens het eten ingeslapen was, dus misschien dat het toch een zachte dood is geweest (de korrels stonden op een plek waar Mimi er absoluut niet bijkon, hoor).
Het plan van aanpak is nu ook om de zijkamer dicht te houden zodat muis er niet uit en Mimi er niet in kan en dan toch maar weer die korrels neer te zetten...
Als het hier bij mij thuis zou zijn zou ik het met een 'levendvangende' val proberen (maar die schijnen ook vaak de dood van de muis tot gevolg te hebben, door stress).

Katja

1 opmerking:

Annemieke zei

niet alle katten jagen actief...maar wel raar dat deze kat selectief jaagt (misschien alleen als de muizen dik genoeg zijn?).